דיסלקציה: עלולה להופיע כבר בגיל הרך
דיסלקציה: עלולה להופיע כבר בגיל הרך

דיסלקציה היא לקות למידה, שפוגעת בעיקר ביכולת לרכוש מיומנויות של קריאה, ודרך הקושי הזה- כמעט בכל תפקוד לימודי אחר. מכיוון שהלימוד הרשמי של הקריאה מתחיל בכיתה א', בדרך כלל לא מגלים את הדיסלקציה לפני שהילד מתחיל לבקר בבית הספר.

כיום ידוע שדיסלקציה, כמו לקויות למידה אחרות, היא הפרעה נוירולוגית מולדת. לא ברור בדיוק מה המקור ללקות, האם מדובר בליקוי מבני, תפקודי או שילוב של השניים, ומחקרים רבים נעשים בתחום הזה. אך נראה די ברור, שאם הלקות מקורה במח, הרי שהיא קיימת עוד לפני שהילד מגיע לבית הספר.

האם יש משמעות לקיומה של דיסלקציה בגילאים מוקדמים יותר, עוד לפני שהילד נדרש ללמוד קריאה? האם ניתן לאבחן דיסלקציה כבר בגיל הגן? האם כדאי לעשות זאת?

קיומה של דיסלקציה בגיל הרך

ככל שהדיסלקציה חמורה וקשה יותר, כך עולה הסיכוי שהיא תתחיל להשפיע על תפקודו של הילד עוד לפני הגעתו לבית הספר. כך גם עולה הסיכוי שאפשר יהיה לאבחן את הדיסלקציה בשלב מוקדם יותר. לא כל החוקרים והעוסקים בתחום מסכימים על כך שניתן לאבחן דיסלקציה בגיל הגן, עוד לפני שהילד מתחיל ללמוד קריאה.

הרי איך אפשר לדעת שילד יתקשה לקרוא לפני שבכלל התחיל לנסות? איך אפשר לקבוע שילד אינו עומד בקצב הנורמטיבי של רכישת קריאה אם בכלל לא מצפים מילדים לרכוש קריאה בגיל הרך?

מצד שני, ילדים מגיעים לבית הספר כאשר הם כבר רכשו מיומנויות של אוריינות אשר מהווים את השלב המטרים לרכישת הקריאה. למשל, ילדים שאינם קוראים, אך מקשיבים לסיפורים שמקריאים להם, יודעים פעמים רבות מתי צריך להפוך את הדף. הם יודעים לעקוב באצבע אחרי המילים המוקראות. הם יכולים להעריך מה האורך של הקטע הכתוב. הם לעיתים אף יודעים לזהות מילים מסויימות שחוזרות על עצמן הרבה בטקסט.

כל אלה מהווים אבני יסוד בלימוד הקריאה, ולכן אפשר לומר בוודאות שדיסלקציה יכולה להתחיל להשפיע גם בגיל הרך, גם כאשר לימוד הקריאה הוא אימפליציטי ובסיסי.

איך מתבטאת דיסלקציה בגיל הרך?

ילדים שסובלים מדיסלקציה עשויים כבר בגילאים צעירים מאוד להדגים עיכוב בהתפתחות היכולות האוריאניות שתוארו לעיל.

הילדים מבינים שיש אותיות כתובות, ושהוריהם מקריאים להם מהכתוב, אך הם לא קולטים שיש קשר בין האותיות וצורתן למה שנקרא.

הם עשויים להעביר דפים במהירות, מבלי להבין שהמבוגר לא יכול לקרוא אם אינו רואה את האותיות. הם לא מצליחים לעקוב אחר המילים באצבע, ולא מצליחים לזהות מילים אפילו אם הן חוזרות שוב ושוב בטקסט. סביר להניח שאותם ילדים יתקשו לזהות את שמם כאשר הוא כתוב במקומות לא צפויים, וגם לא שמות מוכרים של ילדים אחרים. הם יאחרו אחרי ילדים אחרים במוטיבציה וביכולת להכיר אותיות ולנסות לכתוב. מכיוון שזה קשה להם, יכול להיות שימנעו מכך לחלוטין.

אבחון דיסלקציה בגיל הרך

לא פשוט לאבחן שילד סובל מדיסלקציה כבר בגיל צעיר, עוד לפני שמטלות הקריאה והכתיבה הופכות לחיוניות והכרחיות. יש כל מיני סיבות לכך שילדים לא יבטאו יכולות אוריאניות, או שלא ירצו לנסות לקרוא ולכתוב. דיסלקציה היא רק אחת מהן. ובכל זאת, כאשר העיכוב הוא מאוד משמעותי, כאשר הילד ממש נרתע מכל הקשור בקריאה וכתיבה, גם כאשר חבריו בני גילו כבר מתחילים להתעניין ולהתסקרן מהנושא, יכולים להעיד על לקות למידה, שכדאי בהחלט לאבחנה מוקדם.

התווית "דיסלקציה" בדרך כלל לא תינתן לילד שעוד לא התחיל בית ספר, אבל חשד סביר לקיומה של לקות, יכול להביא את הילד לבית הספר מוכן, עם העזרה לה הוא זקוק, ולחסוך לו הרבה תסכול וקשיים בהמשך הדרך.

ראו גם:

למה לא כדאי לאבחן דיסלקציה מאוחר מידי?

דילוג לתוכן