שקפים צבעוניים כדרך טיפול בדיסלקציה לעיתים קרובות, בעיות שנראות באופן התנהגותי כעניין אחד, מתגלות כעניין אחר לחלוטין. כך בדיוק קרה עם נושא השקפים הצבעוניים כאופן טיפול יעיל למקרים של כאבי ראש, חוסר ריכוז, הפרעות קשב וריכוז ואף דיסלקציה.

את השיטה הייחודית הזו, אשר למעשה יכולה להועיל לרוב האנשים באופנים שונים, כמעט ולא מיישמים בשטח, זאת בשל חוסר הפופולריות או ההבנה הבסיסית של הפתרון הפשוט אך היעיל הזה. מהי בדיוק שיטת השקפים הצבעוניים, כיצד היא התפתחה ואיך היא תורמת למצבים של דיסלקציה או חוסר ריכוז?

השאלה העיקרית: מה מפריע לאדם להתרכז

פעמים רבות, ניגשים בעלי מקצוע ואנשים שונים לבעיות כגון חוסר ריכוז או דיסלקציה דרך התפיסה שככה זה, אין מה לעשות ועל האדם הסובל ממצב זה ללמוד להתמודד בדרכים אלו או אחרות. אך האמת מה אם הבעיה אינה באדם, כמו שהיא בניסיון לייצר האחדה של הנגשת החומר לכלל האוכלוסייה? מה אם למעשה, כמו שרוב החוקרים אמרו לאורך השנים, אנשים שונים קולטים או מסוגלים לקלוט ולעבד מידע בדרכים שונות?

בגישה זו, ההבנה המרכזית היא שיש ללמד אנשים שונים, או לאפשר להם נגישות לחומרי קריאה למשל, באופן המאפשר להם לגשת אל אותם החומרים בצורה נוחה ומותאמת להם. על בסיס גישה זו, פיתחה הפסיכולוגית החינוכית הלן אירלן, אמריקאית ממוצא יהודי, את שיטת השקפים הצבעוניים.

מהי שיטת השקפים הצבעוניים?

ניסיתם פעם לקרוא מסמך ארוך על המחשב? פעמים רבות, בשלב מסוים בקריאה, יתחיל לכם כאב ראש, או עייפות בעיניים. תחושו אי-נוחות, או אי-נעימות בראש או בעיניים, ואולי אפילו עייפות. הסיבה לכך נעוצה בחשיפה לאור הבוהק שהמסך פולט לאורך זמן. חשיפה זו מסנוורת, ויכולה להוביל לאי נעימות ומחושים לאורך זמן.

אנשי מחשב, אשר עובדים זמן רב מול מסכים, פעמים רבות משנים את הרקע של העמוד לצבעים פחות מסנוורים – ירוק בהיר, או כחול בהיר, אשר תחילה עלול להרגיש מעט דהוי אך עם הזמן מאפשר קריאה ועבודה נוחים יותר.

עצרו שנייה, חשבו על כך – מה אם הייתה לכם רגישות לאור מסנוור מעט יותר גבוהה? סביר להניח שהייתם מסוגלים לקרוא פחות. ועם היא הייתה עוד מעט יותר גבוהה? האם הייתם מצליחים לקרוא עמוד אחד? פסקה? אולי לא הייתם מצליחים לעקוב כלל? ומה אם הרגישות הזו הייתה קיימת גם מחוץ למסך המחשב, נניח על דף מודפס, או ספר?

הלן אירלן גילתה שלאנשים ישנן רגישויות שונות לאור וצבע, ועל ידי הנחת פילטר צבעוני על הדף – כל אדם והצבע המתאים לו – מתאפשר לאותו אדם פתאום להתמקד. מה שפעם היה מוביל לכאב ראש, חוסר ריכוז, אי יכולת לקרוא, פתאום הופך להיות קריאה חלקה, נעימה, מרוכזת. במילים אחרות, הבעיה אינה תמיד "חוסר יכולת להתרכז", אלא תנאים בסיסיים אשר אינם מאפשרים לאותו אדם את היכולת להתרכז.

עם הזמן, פתחה אירלן משקפיים עם פילטר צבעוני, אשר מקלים מאוד על הקריאה לאנשים רבים הסובלים מבעיות ריכוז או דיסלקציה. מה שפעם היה עיבוד חזותי פגום בשל אי יכולת של המוח לעבד בצורה יעילה את הצבעים בקרן האור, עתה הופך להיות תהליך יעיל, עם פתרון פשוט ביותר, ומפתיע בתוצאותיו לטובה.

מדהים לגלות שהשיטה הזו יעילה גם לאפילפטיים במצבים מסוימים. למעשה, היא יעילה לקוראים רבים הסובלים מכאבי ראש, חוסר ריכוז או הפרעות קשב וריכוז (קטגוריה גדולה וכוללנית אשר לא תמיד מכילה את האנשים מהסיבות הנכונות), וכן במצבי דיסלקציה. השיטה מוכרת גם בארץ ישראל, אך באופן יחסית מצומצם – וחבל שכך. מומלץ לבחון במה מדובר, ולבדוק אולי הפתרון הקטן והיחסית פשוט הזה יכול לעזור גם לכם להתמודד עם בעיות ריכוז או דיסלקציה.

דילוג לתוכן